onsdag 16 november 2011

Äldrevård eller ättestupa?

I den senaste debatten om äldrevården trodde jag aldrig att jag skulle hålla med någon från tankesmedjan Timbro. Men till min förvåning håller jag med Tomas Idegard ( som många gånger retat mig till vansinne med sina slutsatser i TV-soffan) då han jämför dagens anbudssystem för äldreomsorgen med gamla tiders auktioner till lägst bjudande. Det är precis vad det har utvecklats till. Den som till lägsta bud kan åta sig uppdraget har fått det. Och när det finns kommersiella intressen som riskkapitalister bakom, som ju vill ha högre avkastning på sina pengar en banken, är det inte konstigt att det blir som det blir.

Det är skrämmande hur ett dåligt skämt, grovt sådant, som gjordes för många år sedan i SR:s nyhetsmorgon av satirprogrammet "Lelleprintern" har besannats. Det var för över 20 år sedan då frågan om aktiv dödshjälp var på tapeten. Deras "nyhetslöp" gick ungefär så här:

- Socialstyrelsen har i sitt senaste betänkande kommit fram till att man vill ersätta aktiv dödshjälp med passiv hemhjälp.

Det är nästan så att ättestupan känns mer barmhärtig och human.

Jag kan ju dock inte låta bli att fundera över hur de som driver dessa hem där vinstintresset så tar över, hur de själva har tänkt sig sin egen ålderdom?

Just ja, det är ju mina gamla anhöriga som ska betala deras privatsköterska och vårdare. Det är därför det är så viktigt med deras bonus. Tänkte inte på det... Många vackra töser får de fula gubbarna för våra söta miljoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar